Як оцінити ефективність SEO просування?

У тематиках з високою конкуренцією неможливо обійтися без стратегії багатоканального маркетингу. Один з каналів, якому необхідно приділити достатньо уваги – це SEO-оптимізація. Але при роботі з цим каналом маркетингу у наших клієнтів виникають питання:

  • “Чи є сенс інвестувати в SEO?”;
  • “Як оцінити SEO ефективність сайту?”
  • “Як оцінити роботу SEO-фахівця?”
  • “У що інвестувати – SEO або контекстну рекламу?”
  • “Як розрахувати бюджет на SEO?”
  • “Як відстежити всі витрати на SEO?”
  • “Як розрахувати повернення інвестицій від SEO?”

 

Всі ці питання виникають не на рівному місці. Сам по собі канал маркетингу досить об’ємний з точки зору технічної оптимізації сайту. А звітність часто складається з нескінченної кількості таблиць, графіків та діаграм.

Що потрібно знати при аналізі підсумків SEO-оптимізації?

  1. Як розраховуються KPI для вашого сайту і що вони означають;
  2. Основний акцент на тенденції, а не на абсолютні значення;
  3. Знати про піки та спади сезонності і враховувати це при оцінюванні ефективності SEO-просування сайту;
  4. Аналізувати досягнення конверсійних цілей сайту: покупки, додавання до кошику, оформлення Call Back форм, дзвінки, повідомлення в онлайн-чати.
  5. Важливо навчитися аналізувати окремо різні регіони і напрямки.
  6. Важливо налаштувати всі необхідні сервіси web-аналітики: Google Analytics, Яндекс Метрика, Search Console, Яндекс метрика, CRM-система, Call-tracking.

 

Основні способи аналізу ефективності SEO просування сайту

Для аналізу ефективності роботи сайту потрібно визначитися з ключовими показниками ефективності сайту (KPI). Для своїх клієнтів агентство Performance Маркетингу UAATEAM виділяє наступні KPI:

  • Обсяг цільового трафіку;
  • Поведінкові фактори;
  • Досягнуті цілі;
  • Коефіцієнт конверсії сайту;
  • Видимість сайту у ТОПі пошукової видачі;
  • Вартість залученого користувача;
  • Вартість конверсії;
  • ROI – повернення інвестицій;

 

Спосіб №1. Оцінка бюджету на seo стосовно прогнозу ефективності

За допомогою даного способу можна отримати відповідь на питання “Чи є сенс інвестувати у SEO?”.

Коли йдеться про просування нового сайту або сайту, де раніше не займалися SEO-оптимізацією, прогнози ефективності можна запросити у маркетингового підрядника. Прогнози залежать від обсягу ринку, рівня конкуренції, віку сайту, потенціалу зайняти топові позиції в пошукових системах. Виглядає цей прогноз наступним чином:

Оцінка бюджету на seo по відношенню до прогнозу ефективності

Оцінка і прогнозування ефективності просування сайту потрібні, коли планується відкриття нового напрямку або вихід на новий ринок.

Попередній прогноз можна зробити і самостійно. Для цього знадобиться:

  1. Відкрити в інтернеті сторінку будь-якого інструменту для підбору ключових слів – Планувальник ключових слів Google, Яндекс Wordstat, Serpstat;
  2. Зберіть групу запитів релевантних вашому бізнесу;
  3. Відкрийте панель вебмастера Search Console або Яндекс Вебмастер та візміть усереднений показник співвідношення кліків і показів сайту у пошуку (CTR). Якщо цих даних немає, то в середньому для сайту у TOP 5 CTR від 15 до 20%;
  4. Відкрийте сервіс веб-аналітики Google Analytics або Яндекс Метрика, візьміть середній коефіцієнт конверсії вашого сайту і середній чек;
  5. Скористайтеся формулою для розрахунку прогнозу прибутковості: прогнозована прибутковість = середнє число запитів * CTR ТОП 5 * коефіцієнт конверсії * дохід.

 

Наприклад: обсяг пошукового попиту антибіотиків в Україні у середньому 2500 запитів на місяць, 15% CTR – 375 користувачів в місяць. Середня конверсія сайту 1,5%, середній чек 500 грн. Отримуємо прибуток – 375 * 1,5% * 500 = 2 812,5 грн. в місяць. При витратах на просування 1 категорії інтернет-аптеки 1 500 грн. в місяць, інвестиція у SEO має комерційний сенс. Таким чином, прорахувавши вартість просування кожної групи товарів, можна провести оцінку бюджету просування сайту.

Спосіб № 2. Порівняння вартості одного ліда у контексті і у SEO

Даний спосіб допоможе відповісти на питання “У що інвестувати – SEO або контекстну рекламу?”.

Для відповіді на це питання нам знадобиться:

  • Кількість конверсій з органіки за місяць (Заявки, покупки, дзвінки та ін.);
  • Кількість асоційованих конверсій, де брав участь канал organic за місяць;
  • Кількість конверсій з контекстної реклами за період;
  • Кількість асоційованих конверсій, де брав участь канал cpc за місяць;

Порівняння вартості одного ліда у контексті і в SEO

Порівняння вартості одного ліда у контексті і в SEO

Сума витрат на SEO за місяць, поділена на кількість конверсій – вартість залучення одного ліда з SEO.

Сума витрат на PPC за місяць, поділена на кількість конверсій – вартість залучення одного ліда з PPC. Порівняння вартостей залучення одного ліда і буде відповіддю на питання в якій канал маркетингу інвестиції будуть більш ефективними.

P.S. Перед прийняттям рішення про перегляд маркетингового бюджету варто уважно вивчити “Багатоканальні послідовності”. Тому що на перший погляд не ефективний канал залучення користувачів може активно брати участь у всьому ланцюжку на шляху конверсії користувача. А ослаблення цього каналу може привести до ослаблення всієї маркетингової кампанії.

Спосіб № 3. Аналіз витрат SEO-бюджетів

Розуміння того, як витрачається SEO-бюджет може допомогти сформувати ефективну стратегію інвестування. Тобто, банально зрозуміти, де можна заощадити бюджет або більш ефективно його перерозподілити.

Аналіз витрат SEO-бюджетів

Аналіз витрат SEO-бюджетів

Приклад формування бюджету і плану робіт на SEO від UAATEAM:

Як розрахувати бюджет на SEO?

  • Вартість однієї години роботи агентства – 20 USD * 30 годин = 600 USD;
  • Аудит сайту і конкурентів показав, що для успішного просування на проект необхідно відписувати 125 тис знаків текстового контенту без пробілів, середня вартість однієї 1000 знаків – 2 USD, 125 тис збп * 2 USD = 250 USD;
  • Профіль конкурентів з посиланнями становить 1500 доменів – з них приблизно 5% статейні посилання – інше крауд, профілі, відгуки, соц сигнали. В місяць необхідно розміщувати посилання в середньому на 110 – 120 доменах, де статейні посилання на 6-10 доменах за ціною 10 USD за розміщення – 10 * 10 = 100 USD, крауд та інші посилання в середньому 1 USD за розміщення – 1 USD * 100 = 100 USD. Разом бюджет на посилальне просування – 200 USD.

 

Також, варто закласти окремий бюджет на витрати дизайнерів і розробників.

Перед стартом робіт ми разом з клієнтом формуємо бюджети на SEO оптимізацію проекту, а також формуємо інвестиційний план, у якому передбачені перерозподіл і скорочення бюджетів, після досягнення проміжних KPI.

Спосіб № 4. Аналіз динаміки органічного трафіку від SEO і від PR-активностей

Інколи компанія проводить масштабні PR-кампанії, такі, як виступи на ТБ і конференціях, проведення дегустацій, рекламних заходів. Для такого бізнесу вкрай важливо знати, чи виріс органічний трафік на сайті завдяки роботі SEO-фахівця або все ж завдяки PR-активностям.

Провести аналіз ефективності SEO-сайту у такому випадку досить просто.

Аналіз динаміки органічного трафіку від SEO і від PR-активностей

Необхідно проаналізувати динаміку росту брендового і не брендового трафіку. Зазвичай, впізнаваність бренду зростає разом з ростом видимості сайту в ТОПі, тобто брендовий і не брендовий трафік ростуть одночасно. Коли працюють PR-кампанії, то зріст брендового трафіку у рази перевищує не брендовий.

Спосіб № 5. Твереза оцінка динаміки SEO трафіку

Аналізуючи результати SEO-просування сайту у порівнянні з попередніми періодами, можна припустити помилку. Буває так, що трафік виріс у порівнянні з попереднім роком, але це не пов’язано із зусиллями SEO-оптимізатора. А пов’язано з неявно вираженою сезонністю або динамікою ринку.

Один із засобів оцінити динаміку ринку – це проаналізувати зростання пошукового попиту. Наприклад, за допомогою інструментів Google Trends або Яндекс Wordstat.

Твереза оцінка динаміки SEO трафіку

Як видно на скріншоті, обсяги попиту антибіотиків за останні 5 років збільшилися незначно, відповідно, при активно зростальних позиціях сайту, зростання органічного трафіку – це наслідок успішної SEO-оптимізації.

Основні показники ефективності просування сайту

Перераховані вище способи дозволяють об’єктивно оцінити KPI SEO-фахівця. Не варто спускати все на самоплив і чекати результатів, коли у вас є прості інструменти для оцінки підрядника.

Основні показники, які варто враховувати при оцінюванні роботи SEO-оптимізаторів:

  • Динаміка органічного трафіку обганяє попередні періоди і відповідає сезонним змінам і динаміці ринку;
  • Спостерігається активне зростання ВЧ, СЧ і НЧ запитів в ТОП 10 і ТОП 5;
  • Спостерігається зростання досягнутих конверсійних цілей (абсолютні значення), може спостерігатися просадка коефіцієнта конверсії через зростаючий трафік;
  • Брендовий і не брендовий трафік приростають паралельно;
  • Вартість залучення одного ліда знижується з кожним місяцем.

 

Формули для розрахунку основних KPI при просуванні сайту:

  • Формула розрахунку CPC: SEO-бюджет / органічний трафік. За допомогою формули можна розрахувати вартість одного цільового користувача з органічного пошуку. Дозволяє дати відповідь на питання “чи не занадто дорого обходиться залучення трафіку, можливо, залучення трафіку з контексту буде дешевше?”.
  • Формула розрахунку CPA: SEO-бюджет / кількість досягнутих конверсійних цілей. За допомогою формули можна розрахувати вартість однієї досягнутої конверсії сайту. Показник CPA дозволяє оцінити рентабельність кожного каналу маркетингу.
  • Формула розрахунку ROI: (дохід каналу – витрата каналу) / витрата каналу * 100%. За допомогою формули можна розрахувати коефіцієнт повернення інвестицій і рентабельність SEO-оптимізації сайту.

 

Як обрати SEO- оптимізатора? Як оцінити його роботу?

Основні ознаки, за якими можна виявити порядного SEO-оптимізатора виглядають приблизно так:

  • Вас регулярно про щось інформують;
  • Вас регулярно просять щось подивитися, щось узгодити. Від вас не відстають, якщо ви цього не зробили;
  • Спеціаліст знаходить час і слова, щоб доступно пояснити вам будь-який термін або нюанс. Спеціаліст чітко і виразно пояснить кожну свою дію;
  • SEO-оптимізатор прислухається до ваших зауважень і оперативно на них реагує;
  • SEO-оптимізатор цікавиться і вивчає вашу пропозицію на ринку, він швидко вдається у особливості вашого бізнесу;
  • Перед стартом робіт у вас обов’язково запитають: “Які у вас пріоритетні товари чи послуги?”, “Які ваші очікування від SEO-оптимізації?”, “Чим ви краще за конкурентів?”. Відповіді на ці питання будуть використані в SEO-оптимізації сайту.

 

Ваш бізнес – це ваші сили, гроші, час. Не підпускайте до нього не компетентних фахівців. Але якщо ви зможете аналізувати їх роботу, тоді не доведеться через 6 місяців розводити руки і говорити: “Нам у черговий раз не пощастило з підрядником”.

Щоб зберегти ваш бюджет і не потрапити на недосвідчених фахівців, ми створили спеціальний курс для власників бізнесу, де не буде складних тонкощів за налаштуванням реклами і незрозумілих термінів – тільки практичні знання, які допоможуть вам оцінити роботу:

  • PPC-фахівця;
  • SEO-фахівця;
  • SMM-фахівця;
  • email-маркетолога.

 

Детальніше про наш курс ви можете прочитати тут.